Airbags til cykler er standardudstyr i visse modeller af Honda cykler.

De fleste airbags består af et hårdt polycarbonat ydre lag, der er mellem to lag af et akrylmateriale. Det indre lag er det, der komprimerer mod kindbenet og andre crashstrukturer. En plastik ydre skal er fastgjort til airbaggen for at beskytte rytteren mod alt, hvad cyklen rammer, mens han er i bevægelse. Det er vigtigt at huske på, at airbag cykelhjelme kun er beregnet til at give minimal slagbeskyttelse. De giver ikke tilstrækkelig eller total kollisions- og traumebeskyttelse. Af denne grund er det bydende nødvendigt, at du køber en hjelm, der opfylder dine standarder med hensyn til sikkerhed og komfort. Mens de fleste airbag cykelhjelme vil have en lille udluftning øverst, vil nogle modeller indslag airbags, der strækker sig udad. Hvis du er på udkig efter noget mere avanceret, kigge efter modeller, der omfatter sidekollision beskyttelse og dobbelt tæthed skum øverst på kindbenet. Disse vil reducere slagene på siderne af hovedet. Airbag cykelhjelme blev designet, så de bedre kan absorbere kraften fra en kollision. Standard cykelhjelme er typisk lavet af en hård plast, der ikke absorberer stød godt. Som følge heraf kan der opstå alvorlige hjernerystelser, når der opstår en kollision. Airbag hjelme er konstrueret af en blød, men hårdt materiale, der vil bidrage til at mindske kraften i en kollision og sprede chokket hurtigere. Mange eksperter mener, at airbags ikke forårsager hjernerystelser, fordi de blot omfordele kraften af virkningen til en anden del af hovedet i stedet for at fokusere det direkte på hjernen. Tidligere har kiropraktorer brugt airbags til at hjælpe deres patienter med hjernerystelse og andre skader. Airbag hjelme blev oprindeligt designet til militæret, som har sine egne unikke begrænsninger. Fordi fodbold involverer en masse af stor effekt bevægelse, militære hjelme var designet specielt til at opfylde kravene i denne sport. Hjelmen er konstrueret med plader foran og bagpå for at absorbere kræfterne fra et slag og sprede dem ud til siderne. Da fodbold er en voldelig sport, kræver militære regler, at dets servicepersonale altid er udstyret med en. Airbag cykelhjelme hovding-cykelhjelm.dk leveres også med andre funktioner som polstring og slagbeskyttelse. Polstringen foran på cykelhjelmen forhindrer gnidning, hvilket sker, når håret bliver klippet af hjelmen, eller når det bliver ramt af hjelmen i tilfælde af nedskæringer. Anslagsbeskyttelsesfunktionen fungerer som følger: Det tynde skum foran på cykelhjelmen absorberer sammenstødet og spreder det til siden, men tillader stadig vinden at strømme gennem hjelmen, hvilket minimerer påvirkningen på hovedet. Airbag cykelhjelme blev oprindeligt designet til at blive brugt af militæret. Men siden de blev vedtaget af professionelle racere i slutningen af 1990’erne, er de blevet populære blandt den almindelige cyklist. Airbag cykelhjelm design er blevet forbedret løbende gennem årene, hvilket gør dem mere pålidelige og holdbare end nogensinde før.